Syn af elbil
Sådan syner man en elbil
Markedet for elbiler er eksploderet henover de seneste par år, og derfor er det blevet mere og mere naturligt, at se de stille og grønne biler på vejene, rundt omkring i Danmark og resten af verden.
Da elbiler forsat er relativt nye på de danske veje, og da kravet for bilsyn i Danmark er først efter bilens 4 leveår, så er det forsat få el-biler der er kommet til syn. Men som vognparken bliver ældre, begynder vi hos Applus bilsyn, at syne flere og flere elbiler.
Dette har gjort, at man hos Applus Bilsyn har udviklet intern uddannelse af vores personale, så vi 100% er up to date, med hvad der gør sig gældende ved et syn af elbiler.
Dette har resulteret i, at Anders Berner og hans team fra Bilbasen, var forbi vores synshal i Kastrup og få synet en elbil, hvor at de sammen med vores tekniske konsulent, John Gantzhorn, gennemgår elbilen og får en god snak om hvordan et bilsyn af en elbil foregår, til forskel fra en traditionel brændstofdrevet motor.
Hvad er forskellen på bilsyn af elbil og brændstof bil?
Til trods for, at en el-bil ikke har en traditionel brændstof drevet motor, så er selve kontrolpunkterne til et bilsyn, ikke meget anderledes.
Den helt store forskel er, at der ikke er noget udstødningssystem og af den årsag, så kontrolleres der ikke udstødningsgasser, ved bilsyn af en elbil.
Men udover udstødningssystemet, så kontrolleres der de sammen bevægelig dele og komponenter, som forsat anvendes til, at holde en bil kørende. Dette er f.eks. trækaksel, manchetter, lækage, bremser osv.
Men hov - Lækage? Den har jo ikke olie påfyldt, da det er en elbil? Dette er helt korrekt! En el-bil har jo ikke en traditonel motor, og derfor heller ikke motorolie påfyldt. Men de fleste elbiler har en automatisk gearkasse og meget få, har manuelt gear, og derfor kontrolleres der forsat for lækage, i transmissionen, som er køretøjets sammensætning af gear.
Da en elbil har en batterikasse, monteret under køretøjers chassis, og diverse højspændingsledninger, langs bilens vognbund, kontrolleres der også visuelt, at disse komponenter ikke har været udsat for eventuelle skader og slag, som kan belaste køretøjets sikkerhed.
Hvilke ting dumper elbiler typisk på?
Da el-biler forsat er et relativt nyt type køretøj på de danske veje, så er det forsat få køretøjer, som er blevet synet ud af den store vognpakke, på de danske veje og derfor er vores erfaring med fejl relativt få.
Men der er dog et område, som går igen og som de fleste elbiler dumper på ved bilsyn. Dette er selve bremsetesten, hvor at synsmanden kontrollerer og køretøjets bremser lever op til de sikkerhedsmæssige standarder på de danske veje ift. skrævbremsning og eventuelt slidtage.
Hvad kan man selv gøre for, at minimere dette
Som vores konsulent fortæller i videon, så er det en god ide, at holde bremserne effektive ved, at foretage enkelte, lidt hårdere opbremsning engang i mellem, når man er oppe i en højere fart, f.eks. ved landevejs eller motorvejskørsel. Dette kan passende gøres, når man skal bremse ned, ved en afkørsel eller på vej op til et sving.
Dette sikrer, at ens bremser bliver varmet op i materialet og at eventuel rust, samt slid pletter på skiverne, bliver renset af. Så sikres skivernes effektivitet og vedligeholdelse til længere levetid.